توانایی خواندن صحیح صداها و کششهای نتهای موسیقی سلفژ نام دارد
گروه های سرود معمولا یا از آقایان و یا از خانمها تشکیل می شود در حالیکه گروه های کر هم از خانمها و هم از آقایان استفاده می کنند. بعلاوه در گروه های سرود معمولا اعضا یک ملودی را بصورت تک صدا اجرا می کنند در حالیکه یک گروه کر با داشتن چهار بخش صدایی مختلف، قطعات موسیقی را بصورت چهار صدایی (و یا بیشتر) اجرا می نماید.
گروهی متشکل از خوانندگان زن و مرد است که بر حسب نوع و جنس صدا، در چهار بخش سُپرانو (صدای زیرخانمها)، آلتو (صدای بم خانمها)، تِنور (صدای زیرآقایان) و باس (صدای بم آقایان) در کنار هم به خواندن آواز و اجرای قطعات می پردازند.
فرا رسیدن میلاد با سعادت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق(ع ) و آغاز هفته وحدت مبارک باد
گروه نسیم قدر
کنگره پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
گروه نسیم قدر93/10/11
شاید در نظر اول نوع ایستادن فقط سلیقه رهبر گروه را نشان دهد، امّا آرایش گروه در زیر و بمی و کمی و زیادی صدایی که از خوانندگان به گوش می رسد موثر است، بعلاوه آن که گاهی نوع ایستادن، منظوری را برای القای بهتر محتوای سرود در بر دارد.
در بعضی اجرا ها، برای پویایی بیشتر و ایجاد تنوع، خوانندگان طبق تعریف (نوعی سناریو) در صحنه حرکت می کنند و جای مشخصی ندارند.
1- روش معمول، خواندن گروهی، ترانه ای است با ریتم و آهنگ منطبق بر متن.
2- اجرای سرود – نمایش، معمولاً در این روش دو گروه اجرا را در دست می گیرند، گروه اول سرود را می خوانند و گروه دوم بنا بر متن سرود و آهنگ نمایشی اجرا می کنند، البته این نمایش ها معمولاً کوتاه هستند و کلامی بیشتر از متن سرود ندارند.
3- همخوانی های اشاره ای: حتماً سرود های بچه هایی که نا شنوا هستند را دیده اید، نوعی همخوانی با حرکت دست و ایما و اشاره با ریتم و آهنگ. این نوع سرود برای بیننده که خود نا شنوا نیست، هم، زیبا و تأثیر گذار است، زیرا سکوت اجرا کنند گان خود بیان گر حرفهای بسیاری است. علاوه بر این الهام گرفتن از این روش برای تمرین با بچه های دبستان مفید است، به این صورت که یکسری اشاره ها را بین آن ها و رهبر گروه معین می کنیم با اجرای آن اشاره ها به آن ها در حفظ و یادآوری متن سرود کمک می شود، حتی اجرای این اشاره ها در حین سرود توسط بچه ها حرکت و پویایی ایجاد می کند. انجام دو فعالیت در یک زمان تمرکز کودکان را در این سن بیشتر می کند، مخصوصاً که یکی از فعالیت ها حرکتی باشد، معمولاً دانش آموزان دبستانی تمایل به حرکت دارند و ایستاندن آن ها در یک جای ثابت، مشکل ساز است، وقتی قرار می شود اجرای اشاره همزمان با همخوانی داشته باشند به این میل آن ها پاسخ داده می شود.
4- یک نوع همخوانی، زبان بدن و آهنگ است، در این کار برای آهنگ ها، متن های حرکتی نوشته می شود (توضیح حرکت)، چند سالی است که این روش در مدارس اجرا می شود و با استقبال خوبی هم مواجه شده، در این کار مهمترین مسئله هماهنگی حرکات گروه با هم است.