گروه سرود ، تواشیح و همخوانی نسیم قدر

گروه سرود ، تواشیح و همخوانی نسیم قدر

برگزار کننده سمینار های مذهبی و آیینی
گروه سرود ، تواشیح و همخوانی نسیم قدر

گروه سرود ، تواشیح و همخوانی نسیم قدر

برگزار کننده سمینار های مذهبی و آیینی

مصاحبه با سرپرست گروه

 

گروه سرود بزرگ «نسیم قدر» ۳ سال است تمرین می‌کنند تا سرودهایشان شنیده شود

چنان حبیب مظاهر مدافع حرمم

چنان حبیب مظاهر مدافع حرمم

حسن حسن‌زاده- امروز هم مثل پنجشنبه‌های هر هفته ساختمان سرای محله آشتیانی مملو از نوجوان‌هایی است که با شور و اشتیاق فراوان پله‌های ساختمان را تا سالن همایش‌های سرای محله بالا می‌روند.

 امروز هم مثل پنجشنبه‌های هر هفته ساختمان سرای محله آشتیانی مملو از نوجوان‌هایی است که با شور و اشتیاق فراوان پله‌های ساختمان را تا سالن همایش‌های سرای محله بالا می‌روند. اینجا نزدیک 3 سال است که پنجشنبه‌های هر هفته تبدیل به محل تمرین گروه سرود نسیم قدر شده است. گروهی متشکل از 150 کودک و نوجوان موفق که همه‌شان از دانش‌آموزان منطقه هستند و هر هفته در میان استقبال جالب خانواده‌هایشان دور هم جمع می‌شوند تا برای حضور در اجراهای مختلف گروه آماده شوند. این روزها یکی از سرودهای گروه نسیم قدر که به موضوع شهدای مدافع حرم می‌پردازد، بارها از صدا و سیما پخش شده و سر زبان‌ها افتاده است سری به یکی از جلسات تمرین پرنشاط این گروه زدیم. حاصل آن گزارشی است که پیش روی شماست.

هنوز سرپرست گروه سرود وارد سالن نشده اما بچه‌های گروه نسیم قدر با نظم و هماهنگی خاصی روی صندلی‌های سالن می‌نشینند و هر کدام زیر لب سرودهای مورد علاقه‌شان را که حالا با گذشت چند سال از تأسیس گروه، به مرز 80 سرود هم رسیده تمرین می‌کنند. همین‌که یکی از قدیمی‌های گروه شروع به خواندن قرآن می‌کند، یکباره همهمه سالن از بین می‌رود و جلسه تمرین به‌صورت رسمی با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز می‌شود. طولی نمی‌کشد که سید ضیا محسنی سرپرست جوان گروه که بچه‌ها او را آقا سید صدا می‌زنند وارد سالن می‌شود. ارتباط صمیمی و دوستانه بچه‌ها با آقا سید نخستین چیزی است که توجهمان را به خود جلب می‌کند. آقا سید کلاس را با لطیفه‌هایی که باعث خنده‌های کش‌دار بچه‌ها می‌شود شروع می‌کند و دقایقی هم درباره اجرای بعدی گروه سرود که قرار است در یکی از شهرستان‌ها برگزار شود صحبت می‌کند. پیش از آنکه تمرین امروز گروه آغاز شود، آقا سید مثل همیشه نکاتی آموزنده درباره مسائل اعتقادی که مضمون بیشتر سرودهای گروه را به خود اختصاص می‌دهد برای بچه‌های بیان می‌کند. حرفش این است که بچه‌ها قرار نیست فقط این سرودها را بخوانند بلکه هدف دیگر تشکیل این گروه شناخت بهتر بچه‌ها نسبت به مسائل اعتقادی و مذهبی هم هست.
وقتی همه چیز برای شروع جلسه تمرین مهیا می‌شود، چند نفری از قدیمی‌های گروه که لباس متحدالشکل گروه سرود نسیم قدر را به تن دارند، روی سن می‌روند و سرودهایی را که قرار است در اجرای پیش روی گروه خوانده شود یکی‌یکی با صدای بلند می‌خوانند. همه بچه‌ها تمرین کافی داشته‌اند و اشعار عمدتاً طولانی سرودها را از حفظ هستند و همه با هم در اجرای سرودها، قدیمی‌های گروه را همراهی می‌کنند. گاهی آقا سید که شاعر بیشتر سرودها هم هست، با اشاره دست خواندن سرود را متوقف کرده و نکاتی را برای اجرای صحیح‌تر سرود به بچه‌ها گوشزد می‌کند.
اگر از شور و هیجان وصف نشدنی بچه‌ها در هنگام خواندن سرودهای مورد علاقه‌شان بگذریم، همراهی پدر و مادرهایی که در انتهای سالن نشسته‌اند هم نمی‌گذارد اینجا لحظه‌ای از حس شور و شعف خالی شود. بیشتر آنها سرودها را از حفظ هستند و در هنگام تمرین بچه‌ها اشعار را زیر لب زمزمه می‌کنند. وقتی نوبت به تمرین سرود معروف گروه به نام «سرود شهدای مدافع حرم » می‌رسد، شور و هیجان خاصی سالن همایش‌های سرای محله را در بر می‌گیرد. خیلی از بچه‌ها با چشم‌های بسته ابیات مورد علاقه‌شان را می‌خوانند و در پایان سرود هم برای سلامتی مدافعان حرم صلوات می‌فرستند.

شناخت بیشتری از مدافعان حرم پیدا کردم

علی علی‌پور- تا به حال در بیش از 150 اجرا همراه گروه بوده‌ام. همه 80 سرود گروهمان را دوست دارم اما سرود شهدای مدافع حرم برایم حال و هوای دیگری دارد. قبل از اینکه این سرود را اجرا کنیم همیشه دلم می‌خواست درباره مدافعان حرم اطلاعات بیشتری داشته باشم تا اینکه بعد از اجرای سرود شهدای مدافع حرم شناخت بیشتری از این شهدا پیدا کردم.

نزدیک‌ترین دوست فرزند شهید هستم

مهران مهدی‌خانی- در کلیپ شهدای مدافع حرم نقش نزدیک‌ترین دوست فرزند شهید مدافع حرم را ایفا کردم. از آنجایی که امیرحسین که نقش فرزند شهید را بازی می‌کرد هم واقعاً فرزند شهید مدافع حرم بود، هر وقت که برای فیلمبرداری حاضر می‌شدیم از پدرش برایمان می‌گفت و همین مسئله باعث شد اطلاعات بیشتری از سبک زندگی شهدای مدافع حرم به‌دست بیاورم.

تقدیر مقام معظم رهبری باعث دلگرمی ما شد
گروه سرود نسیم قدر سال 1378 تأسیس شد و اعضای اولیه این گروه حالا دیگر خودشان از مربیان گروه‌های سرود هستند. اکنون 140 نفر در این گروه سرود عضو هستند که بر اساس میزان توانایی و استعدادشان در اجرای سرود‌ها به سطوح مختلف تقسیم شده‌اند. یکی از معروف‌ترین سرودهای این گروه، سرود شهدای مدافعان حرم است که بارها از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده و مورد تقدیر و تشکر مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است.
سید ضیا محسنی، سرپرست گروه و شاعر این سرود، درباره چگونگی ساخت آن، می‌گوید: «‌‌گروه سرود نسیم قدر تلاش می‌کند سرودهای متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی مختلف ساخته و اجرا کند. این میان برخی اتفاقات و حوادث روز هم دستمایه اجرای سرودهای جدید می‌شود. مثل سرودی که برای فاجعه منا ساخته و اجرا کردیم. اما ایده ساخت و اجرای سرود شهدای مدافع حرم به بهمن سال 94 و شهادت یکی از دوستانم در سوریه و اشک‌های دختر خردسالش در روز تشییع پیکر شهید برمی‌گردد. حال و هوایی که باعث شد دست به قلم برده و با لطف خدا و عنایت خود شهدا این شعر را بسرایم. اوایل امسال هم به همت مرکز موسیقی بسیج، کلیپی از این سرود با حضور و نقش‌آفرینی بچه‌های گروه ساخته و بارها از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد.»

محسنی درباره تقدیر مقام معظم رهبری از این سرود و بازتاب آن میان بچه‌های گروه می‌گوید: «وقتی در خبرگزاری‌ها خواندیم مقام معظم رهبری از سرود شهدای مدافع حرم تقدیر و تشکر کردند، شور و هیجان خاصی میان بچه‌های ما به وجود آمد. جالب است بدانید وقتی این کلیپ از سیما پخش شد بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای به نقد آن پرداختند اما تقدیر و تأیید مقام معظم رهبری یک دلگرمی بزرگ برای ما و بچه‌های گروه بود.» 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد