گروه سرود ، تواشیح و همخوانی نسیم قدر

گروه سرود ، تواشیح و همخوانی نسیم قدر

برگزار کننده سمینار های مذهبی و آیینی
گروه سرود ، تواشیح و همخوانی نسیم قدر

گروه سرود ، تواشیح و همخوانی نسیم قدر

برگزار کننده سمینار های مذهبی و آیینی

تواشیح چیست؟


گروه سرود نسیم قدر What Tavashih همه چیز درباره تواشیح



یکی از برنامه‌های متنوع و جذابی که چند سالی است در محافل قرآنی کشور ما مطرح شده و آرام آرام جایگاه خویش را در کنار دیگر برنامه‌های مذهبیهنری از قبیل: قرائت قرآن، مداحی و ... پیدا کرده است، اجرای تواشیح است که معمولاً به صورت دسته جمعی و توسط عده‌ای از قاریان اجرا می‌گردد. به طور کلی در عرف عمومی به اشعار عربی که در موضوعاتی از قبیل: مدح رسول خدا‌صلّی اللّه علیه و آله، اهل بیت ایشان علیهم‌السلام و یا دیگر مسایل مذهبی با لحنی زیبا و به صورت جمعی اجرا می‌گردد تواشیح یا موشّحات دینیه گفته می‌شود. تواشیح در لغت، یعنی زینت و آرایش. نقل شده است که: جنگجویان عرب در زمان‌های قدیم، زره و غلاف‌های شمشیرهایشان را که آراسته یا مرصع به نگین‌های رنگارنگ بود، مُوَشَّح (آرایش شده) می‌نامیدند و بعضی گفته‌اند: به همین دلیل به نوعی شعر که از نظر وزن، مضمون و محتوا، شادتر و جذاب‌تر از اشعار دیگر است، مُوَشَّح گفته می‌شود.

مُوَشَّحات جمع کلمه موشّح است موشّح مترادف با توشیح و موشّحات مترادف با تواشیح به کار برده می‌شود. از جمله اصطلاحات دیگری که امروزه در ایران مترادف با تواشیح به کار می‌رود، مدیحه سرایی عربی است.

به خواننده و اجرا کننده تواشیح یا موشحات دینی، وشّاح می‌گویند که البته در بعضی موارد، واژه مُوَشَّح را نیز به جهت این که اسم فاعل تواشیح است به جای وشاح به کار می‌برند.

برای آشنایی علاقمندان با استاتید بزرگ رشته تواشیح در جهان اسلام و به خصوص کشورهای مصر و سوریه، اسامی تعداد از آنها در زیر می‌آید

1 . علی محمودی 2.طه الفشنی 3 . عبد السمیع البیومی 4 . محمّد الفیومی 5 . محمّد نقشبندی 6.نصر الدّین طوبار 7 . محمد احمد بسیونی 8 . محمد عربی القبانی 9 . توفیق المنجد 10 . حمزه الشکور 11 . منیر عقله 12.سلیم عبد العقاد 13 . محمد عارف العسلی 14 . عماد رامی 15 . البساتینی 16 . عبد العزیز زکی 17.محمد عمران 18. طلعت عبد الحمید 19 . ممدوح عبد الجلیل 20 . سلیمان داود 21 . عبد القادر المرعشلی 22 . زهیر المنینی 23. مسلم البیطار 24 . نور الدّین خورشید 25 . وهبه الزهیلی 26 . محمّد خالد مجبر 27 . رشاد موسی مشعل 28 . صلاح محمد شمس الدین 29 . محمد العزاوی 30 . حسن عبد العال قاسم 31 . عثمان النبراوی

برای دیدن مطالب مرتبط و دیگر مقالات ما روی لینک زیر کلیک کنید

برای مشاهده و یا دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

مقالات و مطالب و دانستنی های وب سایت نسیم قدر

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد